Pages

Banner

Thursday, August 15, 2013

Selamat Hari Raya Aidilfitri 2013

Cepat betul masa berlalu, rasa macam semalam je baru start puasa, alih-alih dah raya, Alhamdulillah, masih dipanjangkan usia untuk menemui ramadhan ini, diharapkan masih dipanjangkan usia untuk menemui ramadhan akan datang. Syawal kali ini kusambut biasa-biasa juga, seperti mana tahun-tahun sebelum ini. Kali ni giliran beraya di rumah mak di Kajang, sememangnya kami akan bergilir-gilir beraya, so tahun ni rumah mak, raya haji esok giliran rumah mak mertua, so raya puasa tahun depan di rumah mak mertua , manakala raya haji di rumah mak, begitulah giliran kami saban tahun. So takde masalah untuk berebut nak cuti beraya dimana-mana, semua dah termeterai begitu.

Walaupun giliran beraya di kajang tahun ni, namun kami tetap balik ke Kelantan untuk menyambut puasa bersama mertua, yelah lepaskan lah rindu si isteri untuk ketemu, sebab kami bukan selalu balik, jarang-jarang sekali, boleh bilang dengan jari lah. so belajarlah untuk berlaku adil.

Bila sebut bab giliran ni, sebelum ni pernah terjadi terkeluar isu ni di radio, "dimanakah anda akan beraya tahun ni?", sebab persoalan ni akan terjadi saban tahun. kesian bila dengar ada orang hanya balik satu kampung je setiap tahun, terutama wanita alasan yang diberi, kerana perlu utamakan sebelah suami. tak kurang juga yang lelaki asyik balik sebelah isteri je sampai mak dia sendiri tak pernah beraya dengan dia, itu aku tak berani komen kena tanya ustaz, apa hukumnya. yang aku nak cerita untuk yang asyik balik belah suami sampai belah isteri tak berpeluang untuk balik beraya. YES, alasan untuk utamakan sebelah suami itu aku tak nafikan betul, tapi untuk sisuami tu kena beringatlah, ibu yang telah mengandungkan si isteri kita juga pasti merasa sedih kerana tak pernah berpeluang untuk beraya bersama keluarga anaknya, kalau si isteri tu adik beradiknya ada 3 orang dan semuanya perempuan, adakah maknanya, siibu terpaksa beraya sendirian???, kalau ada suami ok, tapi kalau takde..rayalah dia sorang-sorang. kerana dek sifat si suami yang terlalu taksub dengan kuasa Veto yang diberikanNya.

Pada aku suami sebegini kena banyak pergi mengaji lagi ni (takde la kata aku ni pandai, tapi pada pandangan aku la), sebab dalam islam bukan itu sahaja yang diajar, mereka diajar untuk menghormati ibu mertua seumpama ibu mereka sendiri, cuma turutan nya mungkin tak menjadi keutamaan. Tak percaya pergilah tanya mana-mana ustaz sekalipun, pergilah semula kursus perkahwinan, tanyalah. aku nak keluar hujah aku tak pandai, tapi sedih tengok keadaan sebegini berlaku dalam hidup, tambah-tambah dua-3 minggu lepas (ketika puasa), keluar dalam paper macam-macam cerita pasal menantu pukul ibu mertua, menantu tak benarkan ibu mertua tengok cucu...walau apa pun isunya, dia tetap seorang IBU pertimbangkanlah...menangisnya seorang IBU, nerakalah jawapannya...

Jom sama-sama kita muhasabah diri...semoga aku menjadi suami yang baik..(terbaik tu mungkin tidak)..InsyaAllah...


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...