Pages

Banner

Thursday, August 5, 2021

Cara nak lembutkan daging dan urat Gearbox

 Aku suka dengan gearbox, kadang-kadang makan di kedai tak rasa puas, adakalanya dapat yang lembut sedap, kena yang liat aduh seksanya. tu yang biasa nya sup tulang atau gearbox aku biasa masak sendiri di rumah, puas makan.

Ok sementara tengah senang buat blog ni, aku nak update sikit cara aku, lembutkan daging tulang, dan gearbox TANPA PRESSURE COOKER. cara ni mungkin Old School, tapi sebenarnya mudah.

Bersihkan daging, tulang atau gearbox yang kita nak tu, macam biasa, kemudian rebus selama 3 jam, sambil tutup periuk tu, pastikan air sentiasa menutupi tulang dan gearbox tersebut. kalau tambah petua orang lama pun bagus juga, ada yang letak sudu besi, rebus sekali pun takpe.

Kredit gambar dari azie Kitchen


Setelah 45 minit terakhir, jangan tambah air, biar air dia kering sikit, dan selesai 3 jam tersebut baru tambah bahan-bahan untuk sup ikut kesukaan masing-masing, daging ni pasti lembut sehinggakan budak pun pasti suka, dan orang tua yang giginya tak berapa nak kuat juga mampu makan.

Yang pasti teknik ni memerlukan kesabaran (Lama kot), aku suka dengan kaedah ni, senang. buka api dan biar. so kalau nak makan tengah hari, pagi dah kena masak, kalau nak makan malam kena masak dari petang.

Yang jenis tak sabar dan gelojoh, memang tak boleh guna teknik ni, tapi yang pasti urat pun jadi lembut macam lemak, daging pun koyak dengan sudu pun boleh.




No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...