Pages

Banner

Thursday, January 8, 2015

Banjir Kelantan 2014

Alhamdulillah dah masuk ke tahun 2015 dah, baru je nak masuk, kenapa lambat? sebab ada misi banjir...so terlupa sekejap pasal tahun baru ni...sampai tak teringat dah masuk tahun baru rupanya. Biarpun sekejap je melaksanakan misi banjir tu, terasa sedih sampai kehari ni. sedih melihat suasana selepas banjir, tak terjangkau dek akal banjir akan jadi seumpama begitu sekali.

Kami berdua ke Kota Bharu - kerana disana lebih hampir dengan kampung halaman, dan disana terdapat rakan-rakan dan saudara-mara yang turut kehilangan harta benda. jadi kami cuba membantu setakat yang mampu disana.

Laluan ke Kota Bharu melalui Gua Musang, terasa sangat menyedihkan....kami tak mampu masuk kedalam kampung berhampiran kerana tak mahu memenuhkan kenderaan dengan hanya untuk melihat kemusnahan yang berlaku, cukuplah kami melihat dari luar. Dah banyak gambar-gambar tentang kemusnahan di Gua Musang dan Kuala Krai di Internet dan media Sosial, tak perlulah saya letakan disini. cuma saya nak letakan beberapa keping gambar untuk kita fikir tentang betapa hebatnya banjir kali ini.



Bayangkan air setinggi lori ini melalui jalan ini. maknanya kita berjalan di bawah air. Dan sememangnya bantuan teramat sukar bila laluan dan jadi macam laut, laut lagi selamat kot, sebab takde halangan, yang ni bot nak lalu pun macam-macam halangan yang bakal di temui dengan kabel elektrik lagi, pokok lagi, sure tersangkut enjin bot lagi, dengan kekuatan arus yang tak mampu dijangka.

cuma kesimpulannya, bencana ini bukan sahaja untuk mereka, tapi juga untuk kita, untuk memikirkan sejauh mana kita teringat akan kekuasaanNya. BerSABAR lah yang hanya mampu kita katakan, tetapi jauh disudut hati patut timbul rasa kekesalan kerana selama ini kita alpa denganNya..bersyukur untuk mereka yang ditimpa kerana dengan ini, mereka masih mampu bersyukur, kerana nyawa masih dipanjangkan, tapi bagi kita? adakah kita nampak yang musibah ini juga ujian buat kita, untuk turut sama merasa betapa hidup ini sebenarnya perlu dikongsi, diuji untuk meringankan tulang, diuji untuk bersedekah, diuji untuk terus menerus berdoa...berapa ramai yang mampu??....


Mohammad Nizam Bin Hussin


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...