Pages

Banner

Tuesday, November 26, 2019

Berfikir untuk keselesaan semua orang

Benda ni susah nak diajar, tapi alhamdulillah aku banyak praktikkan benda ni menyebabkan orang nampak aku terlalu baik. Sampai orang tak tahu aku ni juga ada jenis baran dia. Dan benda ni juga menyebabkan banyak urusan aku dengan orang jadi lancar, dan banyak perkara jadi mudah. Biarpun orang lain kata susah.

Sebenarnya ia jadi susah sebab kita cuba mencari kaedah lain dari yg sedia ada. Sebagai contoh. Bayaran saman, seboleh boleh kita nak cari orang yang dikenali, untuk kawtim untuk kita, kenapa sampai begitu? Kan senang kalau kita bayar sahaja berapa yang dikenakan. Mudahkan kerja kita dan pasti selesai. 
"Yelah, kau ada duit, boleh la cakap macam tu", 
Bukan masalah duit. Tapi rules.
Kau cari kawan, konon kenal, orang dalam pula tu, kawan kepada kawan kepada kawan kau, dia boleh tolong, tolong punya tolong dah dekat setahun nama still blacklist atau sangkut saman, macam mana? Duit dah jalan. Tak tahu kemana.

"Yela kau ada satu je saman. Aku ada 14 saman."
Dah tu, dah tahu banyak kenapa still tak boleh ikut peraturan? Orang buat benda salah ni sekali je, once dah kena orang serik, tapi kalau dah sampai berbelas, kau mmg tak serik dan tenyata kau ni kategori degil. Mmg selama nya kau cari susah tu.

Jangan ikut cara tu. Kadang kadang orang kata nampak macam mudah, dan senang, tapi sebenarnya menyusahkan kita, kalau tak kena gaya. 

Begitu juga dengan kes excident, bila excident, biar insurance settlekan, tak perlu nak kawtim. Ini tak, Seboleh-boleh nak selesaikan cara luar, takut kena saman dan gara-gara taknak guna insurance nanti ncb habis. 😲 Habis kau bayar insurance buat apa? Kalau kau salah insurance boleh cover, kalau tak salah insurance orang tu cover kernderaan kau.. apa ada hal. Jangan fikir jadi susah.

Begitu uga dengan kes jiran tetangga, aku jenis tak melawan. Pasal antena je pun, aku call balik kontraktor suruh dia ubah semula, aku bayarkan semua kos, siap kontraktor tu kata tak payah upah bos. You baik, tak mau gaduh sama jiran, i buat utk you free juga. Kan? Nikmat tuhan mu yang mana kau dustakan?

Lepas pada tu, jiran tu malu sendiri, dia pula nak bayar kontraktor tu. Terus kontraktor tu tazkirah dia, nasib ni abang ada baik. Saya tolong sama dia.

Hidup ni ibarat cermin, macam mana kita cuba jadi depan orang lain, Allah berikan seperti mana yang kita jadi. Alhamdulillah aku masih boleh ikut.

Dan disebabkan ini, orang tak berani marah aku, sebab mereka tahu aku pasti tak buat salah. Mak aku tak marah aku, kalau aku marah adik aku hisap rokok dulu. Sebab dia tahu aku betul. Dan ternyata aku tak jadi macam cakap tak serupa bikin. Macam ketam ajar anak berjalan.

Bos aku tak pernah marah aku. Event aku pernah buat silap, lepas je aku tahu teammate aku kena marah, aku terus pergi mengaku kesilapan aku, dia still cakap dia tak marah aku, tp dia marahkan teammate aku, sebab tiada kerjasama. Dasyat kan? Ini bukan miracle, tapi inilah lumrah alam.

Dan yang pasti. Jangan terlalu angkuh dengan setiap tindakan kita, kerana keangkuhan itu bakal menyusahkan kita.

Yang pasti setiap tindakan itu, fikirkan juga tentang kesanya kepada orang lain.

Saat membebel malam buta.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...