Pages

Banner

Monday, November 25, 2019

Pengalaman Kerja yang pertama

Aku dah mula bekerja seawal usia 15 tahun. Kerja hotel, jadi house keeping. Asalnya waktu tu nak apply jadi KD, kat kelab golf, entah macam mana boleh masuk ke hotel, silap kaunter agaknya masa tanya tu, tapi bila dapat tu, belasah jugak lah. House keeping pun house keeping lah. Target aku kerja sebulan. Cukuplah cuti hujung tahun sekolah kan.

Seronok kerja hotel ni, tapi aku tak pernah diberikan tugas kemas bilik, aku selalu diberikan kerja cuci toilet. Toilet ballroom, toilet lobby dan perkarangan lobby, ok je pada aku. Kerja bersendirian, disini aku dah bekerja tanpa kawan. Rehat pun  sendirian, adala kadang-kadang ada yg kenal sembang la juga dgn orang lain, teruk sgt la kan asyik sendiri je. Ada yg aku kenal dalam hotel ni, jiran setaman aku pun ada kerja kat sini, kenal tgk muka jelah, takde la kenal rapat. Cuma perwatakan mereka di hotel dan di taman tu lain sikit. Biasalah makcik bawang ramai.

Untung kerja hotel ni, rehat makan ditanggung. Makan pun sedap, So jimat banyak kat sini. Lagipun aku pergi kerja mmg tak pernah bawa duit. Pergi naik basikal. Mmg jenis aku, aku tak suka bergantung pada orang.

Aku kenal sorang senior aku kat sekolah kat sini lah, seingat aku nama dia Mani. Melayu. nama Je pelik. Masa ni dia mmg baik la dgn aku, (tak ingat aku dia housekeeping ke dia budak banquet, lupa dah aku), sbb dia tak tahu aku akan jadi junior dia masa kat vokay nanti 😁.(nanti lah cerita pasal dia)

Tapi rezeki aku tak lama kat hotel tu, ngam ngam nak dekat cuti nak habis. Aku kena tangkap sebab bawa balik chemical yang cuci chrome (kilatkan warna chrome), budak budak waktu tu, main basikal punya pasal, takde la basikal canggih pun, tapi part kilatkan rim tayar tu jadi minat, dapat pula kerja yang dapat guna chemical macam tu, mmg teringin la bawa balik. Tuang sikit masuk plastic ngam ngam utk dua rim aku tu. Kau nak amik banyak pun buat apa? Cukup cukup kau punya je lah. Sekali pak guard tu tahan nak check. Sekali jumpa la dia plastic tu, then bawa la jumpa manager tu, manager tu pesan, ini last day lah. Next week datang amik gaji je. 

Masa tu aku menangis lah bawa basikal, tapi sampai rumah aku buat rilek je. Cakap kat mak aku, dah esok malas nak pergi kerja, nak rilek pula, kebetulan next week tu abah aku nak ajak balik kedah, awal dia dah bgtau suruh cuti time tu,terus aku cakap malas dah kerja, cuti terus lah sampai balik kedah. Dan kebetulan time amik gaji tu lepas tu esok balik kedah. Dan sampai hari ni diorang tak tahu aku kena buang kerja tu.🥺

Duit gaji aku, rasanya masa tu dapat la juga dalam RM400 kot (sebab gaji hotel ni dapat dua kali sebulan) aku bagi terus kat mak aku semua. Dan aku tahu, duit aku tu juga abah aku buat balik kampung. Tampung dengan kebetulan gaji dia juga dalam masa yang sama.

Sebab aku tahu aku duduk sini (Kajang) tak sama macam masa aku duduk manjung dulu.

1 comment:

Man Pemburu iPhone said...

Uish rajinnya kerja dari umur muda2. Ada tips tak nak discipline kerja muda2?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...