Friday, July 5, 2013

Krisis di Mesir

Alhamdulillah masih bernafas kita pagi ini di Malaysia, apa khabar orang-orang di Mesirye?? , harap-harap mereka ada penyelesaian mereka. Kita di Malaysia tak dapat lari terkena tempias nya juga, manakan tidak, ada pepatah kata cubit peha kiri peha kanan terasa, kita ni macam adik beradik ke dengan Mesir?yup adik beradik dalam agama.

Di Malaysia juga tak kurang hebatnya, ramai orang bertelagah kerana masing-masing nak cuba mempertahankan apa yang mereka percaya. pada aku tak salah, cuma aku tiba-tiba tertarik dengan isu ni. Persoalan yang timbul ialah

1. Kenapa ramai yang tak mahu Dr. Mursyi dijatuhkan?? ramai ni.....yelah sampai tentera digunakan untuk mengulingkan kerajaan ini.



2. Apa yang Dr. Mursyi buat sampai perlu gunakan tentera untuk merampas kembali kerajaan?

Ini antara 2 soalan yang timbul dalam kepala otak aku, yelah kita pun yang tak pernah tahu tentang mesir, tiba-tiba mesir bergolak, kecoh dunia maya ini. masing-masing menayangkan cerita yang mereka faham.

Tapi pada aku, Aku pun tak tahu nak sokong mana-mana, tapi dari penelitian aku yang kurang arif ni, ramai rakyat yang menyokong Dr. Mursyi adalah kerana keberanian nya untuk mengubah cara pemerintahan yang lebih kepada Islamik. 

Bantuan Beliau terhadap Palestin dilihat cukup besar.
Ramai yang dah lihat kekejaman Israel kepada Palestin, tapi berapa ramai yang sudi membantu? Apabila Dr. Mursyi memberi sedikit bantuan kepada palestin yang merupakan satu sokongan yang dilihat besar oleh sebahagian rakyat, so mereka kira dialah yang paling berani, melawan ancaman israel walaupun sebelum ini telah dibuat perjanjian perdamaian yang tak berkesan dan kemudian senyap sehingga hari ni, tapi kekejaman masih lagi berlaku.

Begitu juga dengan Saddam Hussein satu ketika dahulu, hanya kerana dia merupakan seorang yang berani melawan Amerika, sehingga berlaku nya perang teluk, dan hari ni selepas kematiannya, barulah disedari bahawa seorang diktator itu merupakan penyelamat sebenar.

Sebab tu aku berani cakap kita ni terlalu jauh untuk dibandingkan dengan mereka. Kita masih belum cukup berani untuk melawan kuasa besar seperti Amerika atau Israel. tapi apabila ada seorang yang cukup berani untuk cuba menegakan kembali syiar Islam, kita masih lagi cuba untuk berdiam diri, malah cuba memprotes untuk menangkan orang yang cuba gulingkan kerajaan yang nak membantu Palestin, yang peliknya kita disini juga hanya berani melaungkan kebebasan kepada palestin.

Ramai yang tak sabar menunggu kedamaian di bumi palestin. Sedih, terbayang kan itulah keluarga kita satu, hanya mengharapkan bantuan dari negara islam lain, persoalannya adakah negara lain akan turut membantu?? nescaya kita lebih lemah dari mereka...aku pasti Rakyat palestin pasti mengharapkan lahirnya seorang diktator Islam yang benar-benar tegas dan berani membantu mereka walau di negara mana sekali pun mereka ini. Dan apabila lahirnya mereka ini, dan dikerahkan bantuan yang mungkin melumpuhkan kejayaan Irael, kita gelarkan mereka diktator.

Huh..apa yang boleh aku cakap hanyalah cubalah kita untuk tolak ketepi dahulu isu politik , biarkan isu politik sejagat kita jaga terlebih dahulu, demi Islam. cuma sampai saat ini aku masih tak pasti apa yang Dr. Mursyi buat sehingga tentera digunakan, secara maya yang aku nampak, hanyalah propaganda yang mengatakan Dr. Mursyi adalah Diktator untuk menangkan politik mereka. malahan umurnya sebagai presiden pun belum lama, sedih....sedangkan Hosni Mubarak diberi sehingga 30 tahun, tetapi palestin masih ditakuk yang sama...perbincangan demi perbincangan dan perjanjian demi perjanjian, tetapi Israel masih tetap begitu. Kerana bercakap berdegar-degar di semua persidangan dan bertindak adalah dua perkara berbeza...

kalau benarlah Mursyi kalah akibat dijatuhkan, kesian palestin, nampaknya akan sentiasa berterusan berperang, semoga selamat lah hendaknya rakyat Palestin disana...semoga kita disini masih ada kekuatan untuk membantu,walau hanya sekadar Doa. Amin.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...