Pages

Banner

Tuesday, July 2, 2013

Trend atau Fokus

Mungkin topik ni pernah ditulis dulu, lupa nak check anyway saya akan ulang balik serba sedikit sebab sejak dua menjak ni, trend ni berulang, dan mungkin akan berulang lagi, umpama roda orang kata dia akan sentiasa berulang. iaitu trend orang Join produk meletup, contohnya hari ni ada satu produk baru dan nak meletup, dia join utk jadi dealer, lepas satu masa produk lain pula meletup, dia join lagi then jadi dealer tu pula, kemudian dia join lagi satu produk baru meletup lagi dan begitulah seterusnya.

Memang dulu masa mula-mula nak join ada jugak member-member bagitahu macam tu, yelah siapa nak join benda yang merugikan ye tak?..dan memang trend pembeli juga sebegitu. lebih gemarkan barang-barang yang meletup di Media cetak/elektronik. Sebenarnya semua tu bergantung kepada pemasaran, kalau produk tu jatuh disebabkan tiada pembeli, bukan salah produk, memang trend pembeli begitu, so siapa yang rasa nak ikut trend pembeli silakan, atau anda lebih gemar untuk fokus, dan buat kajian semula tentang teknik pemasaran anda itu lebih baik, sebab terlalu ramai customer yang diluar sana masih belum sempat untuk guna produk anda. Masakan ada company masih bertahan berpuluh-puluh tahun di Malaysia, walaupun ada yang kata dah tak boleh jual atau sebagainya dengan produk yang sama.

Bukan apa, saya terdetik untuk tulis ni sebab kadang-kadang menjadi satu muhasabah diri untuk diri sendiri, kenapa perlu ditukar ke produk lain sedangkan produk ini pun masih belum berjaya, walaupun kita tahu produk ini dah cukup bagus. Apakah produk lain mampu memberi pulangan yang lebih lumayan walau dengan cara business kita adalah serupa.

Bayangkan, ada orang jual nasi lemak, dia buat memang sedap, seminggu sale dia meletup, lepas tu ada orang lain jual lagi sedap pula dari dia, agak-agak dia nak tutup atau tukar strategi? Orang yang lemah sahaja akan tutup dan kata, orang lain curi customer dia, tanpa dia tak buat apa-apa.

Pada saya lebih baik kita kaji cara pemasaran, sebab orang yang berjaya dalam business ni, mereka tak melompat sebab tu mereka mantain kekal jadi kaya. Kita dah dengar kejayaan mereka, semua nya berkat kerja keras untuk memasarkan produk walaupun ada produk lain yang lebih hebat. sebab mereka percaya produk mereka adalah yang terbaik, dan tak lapuk dek zaman, dan itulah persaingan yang sihat.

Kita hanya akan jadi seorang penjual yang terbaik kerana mengikut trend, so kita takan pernah sampai kemana-mana pun, sebab belum sempat kita capai apa-apa, pasti akan ada produk baru yang akan keluar, so dimana kah kita?? tengok sahaja teknologi Handphone, adakah kita mampu ikut? dan janganlah disebabkan kita tak berjaya, kita terus hukum tak boleh buat program macam ni, susah! ada naik turun! Rugi! dan macam-macam atas alasan usaha tak menjadi.



*pesanan untuk diri sendiri, agar tidak menjadi angkuh dan bongkak, yang baik itu datang dari Allah, dan yang buruk itu dari diri sendiri.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...