Pages

Banner

Friday, May 11, 2018

PRU 14 - Rakyat Bersuara

Terlebih dahulu mohon maaf atas coretan ini, mungkin menguris hati bagi sesiapa yang termakan cilinya, tapi ni wall aku, tak setuju? tulis kat wall sendiri.
Setelah BN Kalah, ramai bersuara menyokong PH, termasuk lah aku. Rakyat tak nampak apa yang berlaku diatas, seperti salah guna kuasa, rasuah dan sebagainya. Cuma sekadar mendengar dari kalanagan ahli politik lainnya, namun rakyat nampak sesuatu dari percakapan ahli politik belah sana yang seolah olah sombong dan gengster dengan rakyat.
Yang pasti, ramai takut nak menyokong dan istihar secara terbuka, kerana melihat kelantangan mereka menyerang setiap sokongan yang diberikan.bukan kata dalam laman sosial, malah begitu juga di jalanan.
Tengok jelah team DJY pergi menghalang orang dalam menyampaikan maklumat? Kata negara demokrasi terbuka? Cuma sayang, tingkah laku ini dilihat secara bertentangan dengan sistem demokrasi yang didokong kononnya oleh BN. Dia je yang aku nampak byk memburukkan parti,kerana sifat gengsterism yang dibawa, atas alasan Untuk Melayu, tapi dia sebenar tidak mewakili semua Melayu.

Bukan sahaja orang biasa, artis dan orang kenamaan semua tak berani menyatakan sokongan terhadap PH, tapi tak menyatakan juga Tidak menyokong BN, semua mengambil inisisatif untuk berdiam diri dan berkecuali dalam isu politik.

Kini setelah kemenangan diperoleh, ramai dah berani keluar statement, walaupun masa dalam proses berkempen yang lalu, ramai datang menyatakan sokongan terhadap PH di setiap perhimpunan tapi mereka tidak istihar secara terbuka. Dan ada kemungkinan juga oleh sebab ramai Team sana terdiam kerana terkejut atas kekalahan ini.

Dan setelah proses angkat sumpah, aku.melihat ia jadi lambat, mungkjin perkara biasa, kerana ramai yang lihat sebagai kali pertama, mungkin atas sebab sebab tertentu yang kita tak pasti, namun aku pasti Agong sedang menjalankan tugas nya yang termaktub dalam pelembagaan. Lagi satu tohmahan terjawab disitu. Proses akhir perlantikan Perdana Menteri, perlu mendapat kelulusan YDP Agong dan Agong berhak menggantikan sesiapa sahaja mengikut amalan demokrasi yang ada.
Kenyataan "MUNGKIN dan KALAU" ini, aku kalah. sebab aku bukan ahli Nujum yang boleh melihat masa depan, sebab pakai KALAU dan MUNGKIN ni, Babi pun boleh terbang diorang kata.
Sekali lagi, aku juga seperti rakyat biasa yang lain, kami mampu berubah ikut arus politik, kerana kami bukan berparti, kami berkecuali, menyokong kerajaan yang mampu membawa Malaysia kearah kebaikan dan mampu jadi lebih maju dan mengharapkan PH akan membawa politik baru, dan mengharapkan BN juga akan membetulkan Politik mereka untuk menjadi lebih telus.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...