Pages

Banner

Sunday, May 13, 2018

PRU14 - Kaedah pembersihan BN dan UMNO

Aku bukanlah ahli parti BN dan UMNO, tapi ini beberapa cadangan aku untuk proses pembersihan UMNO dan BN untuk memenangi semula PRU15 nanti.

1. Semua pucuk kepimpinan UMNO dan BN perlu meletakan jawatan.

2. Pilih semula pucuk kepimpinan dari kalangan mereka yang bebas dari isu rasuah dan salah guna kuasa, jangan lantik yang terpalit.

3. Siasat mereka yang ada isu rasuah, walaupun kecil.

4. Setiap pucuk kepimpinan baru perlu mengistiharkan harta masing-masing. (Aku tak tahu sebelum ini ada atau tak, sebab selama ini, siapa yang dapat jawatan dalam UMNO dan BN pasti ada perubahan besar dalam hidup mereka)

5. Perlu menyemak dan kenal pasti Dasar untuk UMNO dan BN, dan aku pasti ianya pasti berbeza.

6. Rakyat hari ini di semua lapisan lebih selesa perlukan fakta, mereka mampu menilai dengan logik. 
(kita boleh lihat sebelum ini, bagaimana PH mampu memberikan fakta yang lebih baik, walaupun perlaksanaan oleh BN ada fakta, tapi terlalu lemah, contohnya, perlaksanaan GST, Malaysia antara terendah berbanding singapura lebih tinggi. cuba lihat semula apa hujah PH?)

7. Perlu menyatukan dan mendidik ahli parti supaya tidak menggunakan isu perkauman sebagai salah satu teknik untuk memenangi hati rakyat.

8. Santuni rakyat dan bantu tanpa mengira parti dan bangsa, buat sebaiknya sepanjang 5 tahun ni.

9. Jangan menggunakan perbandingan dengan kerajaan sedia ada. (tengok apa kerajaan buat?) kesombongan dan bongkak ini menyebabkan kita jatuh.

10. Bantulah secara terbuka, datanglah sepantas mungkin. mereka mungkin tidak meminta, tapi ramai dibawah sana yang masih memerlukan bantuan, carilah.


Aku pasti dengan kaedah ini , dalam tempoh 5 tahun pasti UMNO BN akan lebih disenangi dan pasti akan menjadikan rakyat lebih mengenali calon di kawasan masing-masing. mereka perlu lawan dengan lebih telus lagi. Buang lah kaedah gengsterism. 

Yang penting jadi cerdik lah sikit, ramai penyelidik politik boleh tolong lagi.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...